Marjan Simcic – vinuri exceptionale trecute prin filtrul traditiei

Marjan Simcic – vinuri exceptionale trecute prin filtrul traditiei

La capitolul notorietate, nu se poate spune despre Slovenia ca este una dintre vedetele pietei mondiale a vinului. Insa, in aceasta mica tara ex-iugoslava creeaza vinuri unul dintre cei mai talentati vinificatori ai lumii: Marjan Simcic. Laudat de critici precum Parker, Suckling sau Jancis Robinson, listat in cele mai creative restaurante din lume si “vanat” de colectionarii de vinuri, Marjan Simcic reprezinta acea categorie de creatori de vinuri care, refuzand tendintele mainstreamului, isi impun propria viziune si filosofie de vinificare. La mijlocul lunii iulie, Marjan Simcic si-a prezentat vinurile in Romania, in cadrul mai multor evenimente, pentru a marca astfel intrarea in portofoliul Vinimondo.

Povestea cramei Simcic incepe in 1860, cand Anton Simcic cumpara o plantatie de vie in localitatea Medana, dand astfel startul “aventurii” familiei Simcic in lumea vinului. La putin timp, acesta deschide un han si un magazin in localitate, dar si un magazin de vinuri in Viena. Decesul lui Anton duce la impartirea afacerilor acestuia intre cei trei fii ai sai, astfel ca Nando primeste magazinul, Pavel, hanul, iar Teodor, crama. Dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, guvernul nationalizeaza cele trei afaceri, obligandu-i pe doi dintre fratii Simcic, Pavel si Nando, sa emigreze. In 1988, nepotul lui Teodor, Marjan, tanar vinificator cu studii si practica in Burgundia si in Bordeaux, revendica si primeste inapoi ferma viticola luata de statul iugoslav. In 1997, in localitatea Ceglo, de langa Medana, Marjan Simcic pune bazele unei crame moderne, cu tehnologie de ultima generatie, cu obiectivul de a produce vinuri de cea mai buna calitate.

Anul 2008 este cel in care Marjan, reprezentand cea de-a cincea generatie de vinificatori din familia Simcic, preia controlul total asupra tuturor aspectelor legate de activitatea in crama. Si nu o face oricum, ci marcheaza acest moment prin lansarea pe piata a colectiei de vinuri “Opoka”, gama ajunsa acum la varsta de 20 de ani si cu ajutorul careia Marjan isi creeaza si isi spune propria poveste. Vinurile Opoka transmit prin structura lor aromatico-gustativa nu numai informatii despre experienta si talentul vinificatorului sloven, dar si detalii clare despre terroirul din Brda, Slovenia, regiunea in care se afla crama Simcic.

In dialectul local, Opoka reprezinta sedimentul calcaros de tip eolian din zona Brda, foarte sarac din punct de vedere organic, insa extrem de bogat in saruri minerale. Patru vinuri poarta numele Opoka, fiecare dintre ele creionand o reprezentare diferita a ceea ce inseamna “vin de exceptie” in viziunea lui Marjan Simcic.

Astazi, familia Simcic exploateaza 18 hectare de vita de vie, unele cu o varsta mai mare de 55 de ani, plantatie ce se intinde atat in partea slovena, cat si in partea italiana (Collio) a regiunii Brda. Viile se afla in denumirea de origine Goriska Brda, loc ce ofera conditiile ideale pentru a obtine vinuri impunatoare.

Relieful din regiunea Brda, dealurile joase ce se revarsa catre campiile din regiunea Friuli, este ideal pentru cultura de vita de vie, zona fiind “scaldata” de curentii calzi de origine maritima, marea aflandu-se la numai 20 de kilometri distanta. De cealalta parte, se afla Alpii Julieni si podisul Trnovska, care asigura un echilibru termic prin climatul mai rece. Solul are in compozitie marne si calcaruri.

Stilul de vinificare abordat de Marjan Simcic impune recolte cat mai mici la hectar, pentru a produce vinuri cu arome echilibrate si gust puternic. In aceeasi masura, modul in care Marjan Simcic administreaza plantatiile face plantele mult mai competitive, mai rezistente la boli, cu un bun randament in directia calitatii. Pentru a pastra o puternica legatura cu pamantul, Marjan Simcic isi lucreaza plantatiile respectand cu strictete regulile impuse de agricultura biodinamica. Fiecare lucrare de intretinere a viei este realizata manual, de la taieri pana la cules, fara folosirea fertilizatorilor chimici si a insecticidelor.

In conceptia lui Marjan Simcic, “plantatia de vita de vie reprezinta corpul, iar crama este inima acestui intreg”. Crama moderna, sapata la cinci metri adancime si utilata pentru a asigura cele mai bune conditii pentru producerea si maturarea vinurilor, produce 90.000 de sticle anual, impartite in trei colectii diferite. Prima gama se numeste Brda Classic (Ribolla, Sauvignonasse, Chardonnay, Cabernet Sauvignon si Pinot Grigio), iar vinurile sunt fermentate in tancuri de inox, fiind destinate a fi consumate tinere. A doua colectie, numita Selekcija este formata din vinuri complexe, produse din struguri de cea mai buna calitate, selectati din plantatiile cele mai vechi. Vinurile Selekcija sunt maturate pentru perioade mai mari de timp (2-4 ani) in butoaie si budane de stejar de diferite marimi. Niciunul dintre aceste vinuri (Ribolla, Sauvignon Blanc, Chardonnay, Teodor White, Teodor Red, Pinot Noir si Leonardo) nu este filtrat, sub aceasta eticheta ajungand doar vinurile din recoltele exceptionale.

Cea mai prestigioasa colectie de vinuri din portofoliul lui Marjan Simcic, Opoka, este formata din vinurile considerate unice. Produse in recoltele cu cel mai bun potential, in cantitati extrem de mici, maturate intre 22 si 36 de luni in cele mai bune butoaie, aceste vinuri sunt de asemenea imbuteliate fara filtrare prealabila. Acestea sunt lansate pe piata, abia dupa sapte luni de maturare in sticla, in crama. Sub numele Opoka, Marjan Simcic produce Ribolla, Sauvignon Blanc, Chardonnay si Merlot), vinuri extrem de bogate, minerale, cu echilibru perfect si structura aromatico-gustativa impunatoare.

Filosofia de vinificare a lui Marjan Simcic respecta tehnicile si metodele traditionale, transmise din generatie in generatie. Potrivit acestuia, stilul de vinificare traditional trebuie apreciat si cultivat, deoarece el reflecta sute de ani de experimente si cercetari.

Valentin Ceafalau

image

Află când produsul intră în stoc

CAPTCHA
Această întrebare este pentru a testa dacă sunteți sau nu vizitator uman și pentru a preveni trimiterea automată a spam-ului.
FB data