Masterclassul Riedel este tipul acela de degustare despre care, daca ti se povesteste fara sa participi activ, poti spune ca este partial adevarat. Pentru orice pasionat de vinuri, participarea in premiera la un astfel de eveniment reprezinta un fel de “alchimie a gustului”, o lectie in care prejudecatile iti sunt oarecum daramate. Si asta deoarece Riedel a facut posibila ecuatia in care un lucru concret, forma, influenteaza in mod direct o chestiune subiectiva, gustul.
Peste 90 de profesionisti din Cluj - somelieri, ospatari, reprezentanti de vanzari, manageri si proprietari de restaurante, s-au putut convinge in cadrul unui Masterclass semnat Vinimondo ca paharele Riedel nu sunt un simplu recipient si nici un capriciu, ci o necesitate a unui serviciu de calitate al vinului. Conducatorul “experimentului” a fost Marco Baldini, Vice Presedinte Vanzai Europa de Sud Riedel, care a sustinut nu numai o pledoarie pro Riedel, ci o adevarat lectie de degustare a vinurilor.
Principalii „actori” ai evenimentului, cinci dintre paharele Riedel - Degustazione White Wine, Extreme Restaurant Oaked Chardonnay, Restaurant Pinot Noir, Veritas Restaurant Old Syrah si Extreme Restaurant Cabernet Sauvignon, au fost prezentate si caracterizate separat, dar si comparativ, expunerea fiind concentrata in jurul ideii potrivit careia forma si dimensiunea paharului amplifica sau diminueaza senzatiile olfactiv-gustative ale vinurilor. Ca subiecte de studiu au fost folosite vinurile Chateau Fuisse Pouilly-Fuisse Tete de Cru 2012, Olivier Leflaive Pinot Noir 2014 si Col d’Orcia Olmaia Cabernet Sauvignon 2009.
Primul vin, Pouilly Fuisse Tete de Cru 2012, degustat din paharul Degustazione White Wine, a aratat ca un vin simplu, cu o aciditate ridicata, fara complexitate. Adevaratele sale calitati au fost puse in valoare abia cand a ajuns in paharul Extreme Restaurant Oaked Chardonnay, devenind cremos, complex, cu o aciditate structurala. In aceeasi masura, Olivier Laflaive Pinot Noir 2014, turnat in Veritas Restaurant Old Syrah, si-a pierdut notele fructate, devenind pamantos, sarat si condimentat, cu aciditate verde, pe cand in Restaurant Pinot Noir, aromele s-au conturat mult mai clar, cu o expresie gustativa incantatoare si echilibrata. Prin aceeasi rutina de servire a trecut si Col d’Orcia Olmaia Cabernet Sauvignon 2009, care in paharul Veritas Restaurant Old Syrah, s-a prezentat inchis, acid, cu taninuri concentrate, in timp ce in Extreme Restaurant Cabernet Sauvignon, si-a expus elegant toata paleta de arome, devenind concentrat si catifelat.
Imediat dupa Masterclass, i-am adresat lui Marco Baldini cateva intrebari, pentru a creiona si mai mult filosofia Riedel.
Vinimondo: Ce anume face paharele Riedel unice?
Marco Baldini: Cu siguranta, punctul nostru forte este relatia pe care o avem cu producatorii de vinuri. Afacerea noastra a inceput ca producator de obiecte din sticla pentru industria ospitalitatii, intre care si pahare de vin. Industria vinului si cea in care activam sunt oarecum diferite. In urma cu 20 de ani, am hotarat ca este momentul pentru o noua abordare si asa s-au pus bazele companiei Riedel – The Wine Glass Company. Ceea ce ne diferentiaza pe noi de alti producatori de pahare este legatura cu producatorii de vinuri, pentru ca ei sunt designerii paharelor noastre. Intotdeauna cand realizam un pahar pentru un anumit soi sau pentru un anumit producator, chestionam producatorul in privinta modului in care trebuie sa se prezinte vinul. Aflam astfel daca vrea sa mascheze aciditatea dintr-un vin sau sa accentueze taninurile, sa le aduca in prim-plan, daca un anumit soi are o structura mai delicata. Este similar cu ceea ce face un croitor de costume la comanda, care scoate in evidenta punctele foarte. Asta face Riedel, “croim” pahare de vin pentru anumite tipuri de vin.
Vinimondo: Se poate spune ca Riedel este un “creator de moda” pentru industria vinurilor?
Marco Baldini: Ne place sa spunem ca suntem un pic in afara modei! Uneltele nu se demodeaza niciodata. Ne place sa credem ca paharele si filosofia noastra nu sunt ceva care sa fie la moda acum, dar care sa se perimeze moral peste un timp. “Instrumentele noastre pentru vinuri” nu se vor demoda niciodata, si, dupa cum domnului Riedel ii place sa spuna, “sticla nu te va dezamagi niciodata”. Degustarea de la Cluj a fost facuta fara ca eu sa cunosc vinurile in prealabil. Am fost atat de sigur ca paharele isi vor face rolul, incat nu a fost nevoie sa degust vinurile. Daca vinurile sunt bune si la temperatura corecta, atunci treaba mea este una facila!
Vinimondo: Paharele Riedel ajuta si vinurile simple?
Marco Baldini: Daca vinul este slab, nu putem face nimic. La fel, daca s-a intamplat ceva in timpul vinificarii sau pastrarii vinului, daca nu este bun de baut. Dar daca vinul este simplu, usor, atunci cu siguranta ca paharul potrivit ajuta foarte mult. Sfatul nostru pentru pasionatii de vinuri este sa cheltuiasca pe un pahar de vin acelasi pret mediu cat pentru o sticla de vin. Daca bei vinuri de 2 euro sticla, atunci trebuie sa cumperi pahare de vin de 2 euro bucata. Pentru vinuri de 10-15 euro / sticla, atunci trebuie sa platesti aceeasi suma medie pe un pahar. Daca bei un vin simplu dintr-un pahar foarte bun, cu siguranta ca vinul va avea de castigat.
Se poate face urmatorul experiment: un vin mai simplu, intr-un pahar foarte bun si un vin mare, intr-un pahar de slaba calitate! Atunci poti sa vezi importanta paharului!
Vinimondo: De ce ati sustinut in deschiderea expunerii ca “majoritatea oamenilor beau vinuri in pahare gresite”?
Marco Baldini: Este vorba de atentia pe care o acorzi paharului de vin! Daca simti ca nu are nicio functie, atunci nu iti pasa! Poti sa cumperi pahare de la supermarket, poti sa bei in pahare de plastic sau direct din sticla. Facem evenimente precum cel de la Cluj in mod constant deoarece suntem constienti de faptul ca sunt la fel de importante cunostintele legate de pahare, precum cele de vin. In momentul in care esti constient de forma paharelor, aproape ca ti se schimba perceptia despre lumea vinului. Paharul este foarte important, pentru ca totul se rezuma la ultima secunda, la ultima senzatie. Imaginati-va ca am cheltuit foarte multi bani pe o sticla de vin foarte vechi si scump. Momentul in care bem acea sticla este sfarsitul unei foarte lungi calatorii, inceputa cu plantarea vitei de vie, apoi cu culesul strugurilor, vinificare, maturare… Dupa care desfacem sticla, decantam, punem in pahar si apoi bem. In acel moment toata aceasta calatorie capata sens! Este greu de inteles de ce tocmai acestui ultim moment nu reusim sa-i acordam importanta cuvenita. Daca bei in paharul gresit, se pierde tot! Paharul este deconectat de ceea ce inseamna vinul!
Vinimondo: Ce ne puteti spune despre paharul Riedel 001?
Marco Baldini: 001 este paharul nostru lansat in 2016. Este o idee excelenta a domnului Georg Riedel, care a venit cu ideea acestui pahar de mari dimensiuni, mai ales ca exista cerinta din piata. Nu este un pahar specific pentru un anumit tip de struguri. Este un pahar care se adreseaza celor care nu doresc sa se complice cu mai multe tipuri de pahare, dar care doresc isi doresc sa arate respectul cuvenit vinurilor mari. Poate fi folosit in special pentru vinurile din Cabernet Sauvignon.
Vinimondo: Ce pregateste Riedel pentru 2017?
Marco Baldini: Vom prezenta noile noastre produse in februarie, in cadrul targului Ambiente. Am fost in Austria in urma cu cateva saptamani si am cateva detalii despre cum vor arata noile colectii. Vom veni si cu o linie noua de decantoare, dar si cu o serie noua de pahare, realizate jumatate manual, jumatate cu ajutorul masinilor, cu un aport important de culoare. Asta este tot ce va pot spune.
Valentin Ceafalau