Paharele Riedel - revolutia perceptiei intr-o lume a aromelor

Paharele Riedel - revolutia perceptiei intr-o lume a aromelor

Cat de important este recipientul in care se degusta vinul?! O intrebare cat de poate de simpla, al carei raspuns poate fi la indemana oricui, indiferent ca este bautor de vin sau nu. Luati o bautura, orice tip de bautura, indiferent ca este cafea, ceai sau bautura racoritoare – si incercati-o din doua recipiente diferite: o cana normala din ceramica si un pahar de vin! Diferenta de senzatii si perceptii pe care le ofera cele doua recipiente este una incredibila, putand fi sesizata chiar si de catre cei mai putin sensibili la arome si gusturi. Imaginati-va acest exercitiu in cazul vinului! Cat de mult se pierde din experienta degustarii, daca recipientul de servire nu este unul adecvat, mai ales in cazul etichetelor scumpe, lumea vinului fiind foarte darnica in acest sens.

Prima companie din lume care si-a dat seama de importanta paharului in degustarea si servirea vinului se numeste Riedel The Wine Glass Company. Inovatiile propuse de compania austriaca in realizarea paharelor au transformat-o intr-unul dintre cele mai influenti jucatori din lumea vinului, fara macar sa fi produs un litru de vin.

Povestea Riedel isi gaseste inceputurile in 1756, in pozitia de mica fabrica producatoare de sticla din Boemia (astazi in Cehia). Fiind generatie dupa generatie in proprietatea aceleiasi familii, compania a avut parte de implicarea si efortul necesare pentru a-i asigura o crestere normala. In 1877, Riedel avea 1.200 de angajati, in special pentru productia de margele si blancuri de sticla, materia prima pentru realizarea altor produse finite din acest material. Pe langa implicare, inovatia a fost unul dintre atuurile familiei, un bun exemplu in acest sens fiind cel al lui Josef Riedel, decedat in 1924, care a patentat peste 600 de culori pentru sticla. Inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial, Riedel a inceput sa produca tuburi pentru sistemele radar in locul recipientelor pentru parfum si a candelabrelor. Dupa terminarea razboiului, odata cu nationalizarea fortata a fabricilor de catre guvernul cehoslovac, familia Riedel a fost deposedata de fabrica din Boemia. In 1956, Walter Riedel, supravietuitor a lagarelor sovietice, impreuna cu fiul sau Claus, accepta propunerea companiei Swarovski de a pune impreuna bazele unei fabrici de sticla in orasul Kufstein, sediul actual al companiei.

In 1961, Claus Riedel creeaza primul pahar special pentru vin, asa cum il stim astazi - subtire, transparent, fara taieturi sau gravuri, cu picior subtire si cupa suflata. Din momentul in care fiul sau Georg Josef a preluat managementul Riedel, in 1987, compania a cunoscut o dezvoltare la nivel global, deschizand divizii in Statele Unite, Marea Britanie, Japonia, Canada si Germania. Acest lucru s-a datorat promovarii “agresive” a portofoliul de pahare. Sub conducerea lui Georg Riedel, compania a cumparat Nachtmann Group si Spiegelau, doi producatori renumiti de pahare si obiecte din sticla. Presedintele actual al companiei si reprezentantul celei de-a XI-a generatii Riedel, Maximilian, si-a adus aportul inovativ, creand colectia “O”, linie ce castiga din ce in ce mai multa popularitate.

Influenta enorma a companiei Riedel in ceea ce priveste degustarea vinului i-a asigurat acesteia un loc in randul marilor inovatori din istoria omenirii. In momentul de fata, 99,9% dintre consumatorii de vin vor alege fara indoiala paharele simple, transparente si fara taieturi, iar acest lucru se datoreaza companiei austriece. Cu toate acestea, adevarata esenta a inovatiei Riedel se regaseste in paharele specifice pentru soiuri. In decursul mai multor ani, compania a pus semnul egal intre “arhitectura” anumitor pahare si structura anumitor soiuri sau tipuri de vin, indiferent ca vorbim despre Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Chardonnay, Zinfandel sau Champagne. Riedel isi promoveaza si comunica paharele ca simple instrumente, construite pentru a pune in valoare si de a “traduce” mesajul aromatic scris in ADN-ul fiecarui soi in parte. Paharele specifice pentru soiuri sunt realizate pentru a amplifica perceptia caracteristicilor ce definesc un anumit soi.

Toata activitatea companiei Riedel se bazeaza pe rationamentul potrivit caruia “paharul este un instrument, realizat sa puna in valoare anumiti contribuitori aromatici ai vinului, precum fructul, mineralitatea sau aciditatea, si sa-i echilibreze”. In momentul realizarii unui pahar specific pentru soiuri, se tine cont de o “arhitectura a paharului”, cei trei parametri de design fiind forma, marimea paharului si diametrul deschiderii. Marimea paharului dicteaza cat de mult aer intra in contact cu vinul, forma dirijeaza vinul catre diferite zone ale cavitatii bucale, iar diametrul paharului influenteaza viteza de curgere a vinului din pahar. Astfel, unele dintre aceste pahare pot sa accentueze nuantele tonice-amarui sau acide ale unui vin, in timp ce altele pot scoate in evidenta tonurile fructate ale aceluiasi vin.

In momentul in care “construieste” un nou pahar specific pentru soiuri, Riedel foloseste mai multe echipe, care degusta acelasi soi, din recolte diferite, in 20 sau 30 de pahare diferite existente in portofoliu. Degustatorii, care pot fi vinificatori, producatori, somelieri sau experti in vanzarea vinului, puncteaza vinurile in paharele diferite, iar pe baza notelor date aleg trei sau patru pahare care “amplifica” caracterul de soi al vinurilor. In urma analizei paharelor selectate, se “deseneaza” o noua forma de pahar si se realizeaza un prototip. Acest prototip este apoi testat timp de mai multe luni, pana cand echipa de degustatori ajunge la o concluzie. Lasand de-o parte rationamentele estetice, paharele specifice de soi realizate de compania austriaca pot modifica perceptia asupra anumitor vinuri, punandu-le in valoare pe unele sau dezavantajandu-le pe altele.

Pentru ca cea mai mare parte dintre consumatori nu isi permite sa isi achizitioneze acasa pahare specifice pentru soiuri, Riedel propus o solutie si in acest sens, creand paharele “wine-friendly” (prietenoase cu vinul). Un pahar pentru toate vinurile rosii, un pahar pentru vinurile albe, un pahar pentru spumante! In acelasi timp, anul trecut a perfectionat si un pahar de “compromis” pentru toate tipurile de vin – alb, rose, rosu, spumant sau dulce-, “the opportunity glass”, numit Riedel 001. Un pahar cu o capacitate de nici mai mult, nici mai putin de 995 ml!

In spatele “magiei” acestor pahare sta stiinta, mecanica fluidelor, viteza de evaporare a diferitelor arome si substante componente ale vinului. Pentru consumatorii simpli aceste detalii sunt covarsitoare, pentru pasionati, incantatoare, insa in momentul in care ajung sa “deguste paharele Riedel” ambele categorii au parte de o experienta surprinzatoare.

Principalul merit al Riedel The Wine Glass Company este acela ca a transformat modul in care degustam vinul, dand o noua dimensiune experientei senzoriale. Abordarea inovatoare a companiei austriece in privinta degustarii vinului a modificat inclusiv modul in care oamenii privesc paharele, acestea devenind mai mult decat simple accesorii nesemnificative. Alese cu grija, paharele de vin pot transforma experienta degustarii intr-una extrem de placuta, la care sa participe cat mai multe dintre simturi, iar acest lucru se datoreaza tot companiei Riedel!

 

Valentin Ceafalau

image

Află când produsul intră în stoc

CAPTCHA
Această întrebare este pentru a testa dacă sunteți sau nu vizitator uman și pentru a preveni trimiterea automată a spam-ului.
FB data